Anda Masih Punya Utang Puasa? Begini Cara Menghitung Kadar, Taksiran Serta Hukum Fidyah

2024-09-22 15:37:40
Ilustrasi
JAKARTA, insidepontianak.com - Bulan agung dan mulia yakni Ramadhan sudah menyamai kita lagi. Apakah Anda sudah lunas membayar utang puasa? Coba Anda ingat-ingat ya, apakah utang kepada Allah menumpuk. Bagi sebagian orang dengan kondisi tertentu, fidyah menjadi cara untuk menebus utang puasa Ramadhan. Sebelum berbicara lebih lanjut membahas terkait utang puasa Ramadhan terkait kadarnya, yuk kita bahas apa itu fidyah? Fidyah ialah denda atas orang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib pada Bulan Ramadhan. Meninggalkan puasa atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti (qada’) bulan Ramadhan. Seperti diLansir dari laman Laduni berikut penjelasan tentang Hukum, Kadar dan juga Taksiran Fidyah pada Bulan Ramadhan
  1. HUKUM FIDYAH
Membayar fidyah hukumnya wajib. Puasa Ramadhan wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Puasa juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan. Sesuai dengan firman Allah SWT dalam surat Al-Baqoroh 184: أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُو " (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui". (QS: Al-Baqarah: 184)
  1. KADAR FIDYAH
Kadar bayaran fidyah berubah mengikut pada harga yang menjadi ketetapan pemerintah di suatu tempat atau daerah. Perkiraan  kadar fidyah berdasarkan kadar harga beras makanan asasi penduduk suatu daerah. Nilai fidyah bagi satu hari tidak berpuasa boleh dikira berdasarkan nilai Zakat Fitrah yang telah ditetapkan. Zakat Fitrah bagi seorang ialah bersamaan 1 gantang Baghdad iaitu 2.7 kilogram. Fidyah bagi satu hari ialah 1 cupak beras iaitu 675 gram. Bermakna, kadar fidyah ialah ¼ dari pada kadar fitrah pada tahun tersebut. Oleh yang demikian, jika kadar Zakat Fitrah ialah RM7.00, secara langsung kadar Fidyah ialah RM1.75 atau RM1.80 (1/4 X RM7.00).
  1. TAKSIRAN FIDYAH
Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah (cupak) Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan) X Kadar fidyah (cupak) Tahun gandaan bermaksud bilangan tahun puasa itu telah ditinggalkan tolak satu tahun kerana tahun pertama adalah tahun dibenarkan mengganti puasa. Hanya setelah tiba Ramadan berikut jika masih tidak berganti, barulah fidyah dikenakan. Demikianlah penjelasan terkait hukum kadar serta taksiran fidyah Puasa Ramadhan, semoga bermanfaat dan selamat menjalankan Ibadah.(Zumardi IP)

Leave a comment